Πολύ σημαντικές είναι οι εξελίξεις στο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των μαχητικών F-16 της ΠΑ αλλά και της υποτιθέμενης προμήθειας F-35 από τη χώρα μας- η οποία πρακτικά δεν υφίστατο από την αρχή. Όπως έγινε γνωστό, ο επικεφαλής του τομέα προμηθειών του αμερικανικού υπουργείου Άμυνας, Φρανκ Κένταλ, τάχθηκε υπέρ τριετούς «παγώματος» των προμηθειών μαχητικών F-35 έως ότου ολοκληρωθεί η ανάπτυξή του… Πρόκειται για πρόταση-σοκ, μια «τορπίλη», η οποία δείχνει ότι κάτι συμβαίνει. Με την άποψη αυτή συμφωνεί και ο επικεφαλής του τομέα δοκιμών οπλικών συστημάτων του Πενταγώνου, Μάικλ Γκίλμορ.
Ταυτόχρονα όμως ούτε το Ισραήλ δεν «νοιώθει» άνετα με τα F-35 γι αυτό και προμηθεύεται επιπλέον F-15I.
Όσο αφορά την ΠΑ, ο τελικός αριθμός των αεροσκαφών που θα περάσουν το στάδιο του εκσυγχρονισμού σε επίπεδο F-16 VIPER θα είναι τα F-16 Block 50 και F-16 Block 52+ όπως αναφέρουν έγκυρες πληροφορίες.
Ακολούθως, στο…μέλλον με ξεχωριστό πρόγραμμα τα Block 52+ Advanced. Ο λόγος για τον οποίο όμως δεν εκσυγχρονίζονται τα F-16 Block 52+ Advanced του Αράξου, είναι το κόστος.
Το ΓΕΕΘΑ εκτιμά πάντα σε συνάρτηση και με τις υπόλοιπες ανάγκες των κλάδων πως εάν εκσυγχρονιστούν όλα τα αεροσκάφη F-16 Block 50, 52+ και 52+ Advanced στο επίπεδο F-16 VIPER (συνολικά 123 αεροσκάφη) δεν θα περισσέψουν κονδύλια για υπόλοιπα εξοπλιστικά προγράμματα εξίσου νευραλγικής σημασίας για επόμενα χρόνια.
Αυτά είναι τα εξής: αφενός για το ΠΝ νούμερο ένα επιχειρησιακή ανάγκη και προτεραιότητα είναι ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ 200ΗΝ που εφόσον καθυστερήσει και επιπλέον χρόνια από εκσυγχρονισμός μέσης ζωής θα γίνει εκσυγχρονισμός τέλους ζωής.
Επιπροσθέτως, η ανανέωση των φρεγατών τύπου S, των υποβρυχίων τύπου 209 και δευτερευόντως των πυραυλακάτων Combattante μέσω της συνέχισης των ναυπηγήσεων με ΤΠΚ κλάσης ΡΟΥΣΕΝ.
Για το ΓΕΝ οι ηλικίες των πλοίων σε συνδυασμό με την έλλειψη ναυπηγικών προγραμμάτων εγείρουν θανάσιμους κινδύνους αναφορικά με την προοπτική του στόλου για τα επόμενα δέκα χρόνια.
Για τον Ε.Σ η νούμερο ένα αναγκαιότητα είναι η αεράμυνα και κυρίως η εύρεση λύσης για την αντικατάσταση των συστημάτων OSA AK/ AKM αφού τα HAWK θα αποσυρθούν δίχως αντικαταστάτη. Ήδη η αεράμυνα του Ε.Σ είναι σε οριακή κατάσταση αφού τόσο τα OSA AK/ AKM όσο και τα HAWK είναι παρωχημένα συστήματα.
Για τα F-16 Block 30 εξετάζονται τρεις λύσεις εκ των οποίων κάθε μια συγκεντρώνει αντικειμενικά πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα:
Να πωληθούν ως έχουν στη Βουλγαρία ή σε κάποια άλλη χώρα. Η Βουλγαρία έχει εκδηλώσει ανάλογο ενδιαφέρον με επιστολή που έστειλε ο Βούλγαρος Α/ΓΕΑ στον Έλληνα ομόλογο του προ μερικών μηνών.
Το ΓΕΑ εκτιμά πως εάν πωληθούν και τα 32 F-16 Block 30 θα αγοραστούν με ένα τίμημα 8 εκατομμυρίων ευρώ το κάθε αεροσκάφος, συνολικά 256 εκατομμυρίων ευρώ. Μαζί με αναλώσιμα, τεχνική υποστήριξη και εκπαίδευση εάν η Βουλγαρία αγοράσει όλα τα F-16 Block 30 τότε μπορούν να βρεθούν στα ελληνικά ταμεία περί τα 320 εκατομμύρια ευρώ.
Το δεύτερο σενάριο αναφέρει να πουληθούν τα Block 30 αφού πρώτα εκσυγχρονιστούν με τα απάρτια που θα προκύψουν από τον εκσυγχρονισμό των F-16 Block 50 και F-16 Block 52+. Άρα, να δοθούν με αρκετά υψηλότερο τίμημα.
Πρακτικά, αυτές οι δύο επιλογές θα επιτρέψουν αφενός να βρεθούν άμεσα χρήματα για να εκκινηθεί το πρόγραμμα του εκσυγχρονισμού καθώς και για να δοθούν οι πρώτες πληρωμές για τα πρώτα 2 με 3 έτη έστω και για τα F-16 Block 50 και F-16 Block 52+ και αφετέρου να μην απαιτηθούν καθόλου χρήματα για τον εκσυγχρονισμό των 32 F-16 Block 30. Επιλογή με διττό οικονομικό όφελος αλλά επιχειρησιακή αιμορραγία αεροσκαφών για τη δομή δυνάμεων της Π.Α.
Το τελευταίο σενάριο που κερδίζει έδαφος είναι τα αεροσκάφη να κρατηθούν και να εκσυγχρονιστούν όπως προαναφέραμε. Το ΓΕΑ δεν επιθυμεί να πουλήσει τα αεροσκάφη αφού οι επιχειρησιακές ανάγκες όπως αυτό υποστηρίζει όχι μόνον δεν μειώνονται αλλά αυξάνονται δεδομένης της απειλής και των δυνατοτήτων που αυτή διαθέτει και διαρκώς μεγεθύνονται.
Aντιθέτως, ο εκσυγχρονισμός των F-16 Block 30 θα επιτρέψει στα αεροσκάφη να εκτελούν πληθώρα επιχειρησιακού έργου και να αναλάβουν με επιπλέον ατρακτίδια DB-110 αποστολές τακτικής αναγνώρισης, συλλογής πληροφοριών και φωτοαναγνώρισης από την απόσυρση των RF-4E.
Επίσης, η Π.Α γνωρίζει πως μέσα στα επόμενα χρόνια θα κληθεί να αποσύρει τα F-4 καθώς και τα Mirage 2000.
Τα κόστη για τον εκσυγχρονισμό του στόλου των ελληνικών F-16 διαμορφώνονται ως εξής:
Εκσυγχρονισμός των αεροσκαφών F-16 Block 30, 50, 52+ και 52+ Advanced (συνολικά 155 αεροσκάφη) στο επίπεδο F-16 VIPER με κόστος 1,9 δισεκατομμύρια δολάρια και τιμή περί τα 12,2 εκατομμύρια δολάρια ανά αεροσκάφος.
Εκσυγχρονισμός των αεροσκαφών F-16 Block 50, 52+ και 52+ Advanced στο επίπεδο F-16 VIPER (συνολικά 123 αεροσκάφη) με κόστος 1,5 δισεκατομμύρια δολάρια και τιμή περί τα 12,1 εκατομμύρια δολάρια ανά αεροσκάφος. Τα F-16 Block 30 θα εκσυγχρονιστούν από τα απάρτια των μεταγενέστερων εκδόσεων που θα είναι πλέον διαθέσιμα.
Εκσυγχρονισμός των αεροσκαφών F-16 Block 52+ και 52+ Advanced στο επίπεδο F-16 VIPER (συνολικά με κόστος 1 δισεκατομμύριο δολάρια και τιμή περί τα 11,7 εκατομμύρια δολάρια ανά αεροσκάφος. Αντίστοιχα και εδώ τα F-16 Block 30 και 50 θα εκσυγχρονιστούν από τα απάρτια των μεταγενέστερων εκδόσεων που θα είναι πλέον διαθέσιμα πχ ραντάρ AN/APG-68(V)9.
Από πλευράς ΕΑΒ σε πρώτη φάση θα εκσυγχρονίζονται 6 έως 8 αεροσκάφη ετησίως ενώ σε πλήρη εξέλιξη περί τα 16 έως 18 μαχητικά.
Τέλος, όπως αναφέραμε, τα πρώτα δύο μαχητικά Lockheed F-35As της ισραηλινής αεροπορίας έκαναν την εμφάνιση τους στην βάση Lajes στις Αζόρες στις 6 Δεκεμβρίου στο ταξίδι τους για το Ισραήλ.
Τα αεροσκάφη με σειριακούς αριθμούς 901 «Retro11» και 902 «Retro12» υποστηρίχτηκαν στην πτήση τους από ιπτάμενο τάνκερ της US Air Force τύπου KC-135R 64-14836 «Blue71».
Συνολικά 33 μαχητικά έχουν παραγγελθεί από το Ισραήλ με ακόμα 17 να είναι έτοιμα να προστεθούν στις παραγγελίες για ένα συνολικό αριθμό 50 μαχητικών ενώ η η πρώτη μοίρα που θα τα δεχθεί είναι η 140η.
Τα μαχητικά θα είναι γνωστά στο Ισραήλ με το όνομα F-35I Adir.
Το Ισραήλ θα ήθελε να έχει στις παραγγελίες της ακόμα μια μοίρα με 25 μαχητικά με τελικό στόχο τουλάχιστον 100 για αντικατάσταση παλαιότερων τύπων και πολλά θα κριθούν στα πλαίσια της αμερικανικής χρηματοδότησης ύψους 38 δισ. δολαρίων για τα επόμενα 10 χρόνια.
Ταυτόχρονα, η ισραηλινή αεροπορία βρίσκεται σε συζητήσεις για την προμήθεια επιπλέον μαχητικών τύπου F-15I με στόχο και εδώ να είναι να υπάρχει ένας συνολικός αριθμός 75 μαχητικών του τύπου που θα αναλάβουν να μεταφέρουν το τεράστιο μεταφορικό τους οπλικό φορτίο σε μεγάλες αποστάσεις συνεργαζόμενα με τα 5ης γενιάς F-35.
Ταυτόχρονα όμως ούτε το Ισραήλ δεν «νοιώθει» άνετα με τα F-35 γι αυτό και προμηθεύεται επιπλέον F-15I.
Όσο αφορά την ΠΑ, ο τελικός αριθμός των αεροσκαφών που θα περάσουν το στάδιο του εκσυγχρονισμού σε επίπεδο F-16 VIPER θα είναι τα F-16 Block 50 και F-16 Block 52+ όπως αναφέρουν έγκυρες πληροφορίες.
Ακολούθως, στο…μέλλον με ξεχωριστό πρόγραμμα τα Block 52+ Advanced. Ο λόγος για τον οποίο όμως δεν εκσυγχρονίζονται τα F-16 Block 52+ Advanced του Αράξου, είναι το κόστος.
Το ΓΕΕΘΑ εκτιμά πάντα σε συνάρτηση και με τις υπόλοιπες ανάγκες των κλάδων πως εάν εκσυγχρονιστούν όλα τα αεροσκάφη F-16 Block 50, 52+ και 52+ Advanced στο επίπεδο F-16 VIPER (συνολικά 123 αεροσκάφη) δεν θα περισσέψουν κονδύλια για υπόλοιπα εξοπλιστικά προγράμματα εξίσου νευραλγικής σημασίας για επόμενα χρόνια.
Αυτά είναι τα εξής: αφενός για το ΠΝ νούμερο ένα επιχειρησιακή ανάγκη και προτεραιότητα είναι ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ 200ΗΝ που εφόσον καθυστερήσει και επιπλέον χρόνια από εκσυγχρονισμός μέσης ζωής θα γίνει εκσυγχρονισμός τέλους ζωής.
Επιπροσθέτως, η ανανέωση των φρεγατών τύπου S, των υποβρυχίων τύπου 209 και δευτερευόντως των πυραυλακάτων Combattante μέσω της συνέχισης των ναυπηγήσεων με ΤΠΚ κλάσης ΡΟΥΣΕΝ.
Για το ΓΕΝ οι ηλικίες των πλοίων σε συνδυασμό με την έλλειψη ναυπηγικών προγραμμάτων εγείρουν θανάσιμους κινδύνους αναφορικά με την προοπτική του στόλου για τα επόμενα δέκα χρόνια.
Για τον Ε.Σ η νούμερο ένα αναγκαιότητα είναι η αεράμυνα και κυρίως η εύρεση λύσης για την αντικατάσταση των συστημάτων OSA AK/ AKM αφού τα HAWK θα αποσυρθούν δίχως αντικαταστάτη. Ήδη η αεράμυνα του Ε.Σ είναι σε οριακή κατάσταση αφού τόσο τα OSA AK/ AKM όσο και τα HAWK είναι παρωχημένα συστήματα.
Για τα F-16 Block 30 εξετάζονται τρεις λύσεις εκ των οποίων κάθε μια συγκεντρώνει αντικειμενικά πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα:
Να πωληθούν ως έχουν στη Βουλγαρία ή σε κάποια άλλη χώρα. Η Βουλγαρία έχει εκδηλώσει ανάλογο ενδιαφέρον με επιστολή που έστειλε ο Βούλγαρος Α/ΓΕΑ στον Έλληνα ομόλογο του προ μερικών μηνών.
Το ΓΕΑ εκτιμά πως εάν πωληθούν και τα 32 F-16 Block 30 θα αγοραστούν με ένα τίμημα 8 εκατομμυρίων ευρώ το κάθε αεροσκάφος, συνολικά 256 εκατομμυρίων ευρώ. Μαζί με αναλώσιμα, τεχνική υποστήριξη και εκπαίδευση εάν η Βουλγαρία αγοράσει όλα τα F-16 Block 30 τότε μπορούν να βρεθούν στα ελληνικά ταμεία περί τα 320 εκατομμύρια ευρώ.
Το δεύτερο σενάριο αναφέρει να πουληθούν τα Block 30 αφού πρώτα εκσυγχρονιστούν με τα απάρτια που θα προκύψουν από τον εκσυγχρονισμό των F-16 Block 50 και F-16 Block 52+. Άρα, να δοθούν με αρκετά υψηλότερο τίμημα.
Πρακτικά, αυτές οι δύο επιλογές θα επιτρέψουν αφενός να βρεθούν άμεσα χρήματα για να εκκινηθεί το πρόγραμμα του εκσυγχρονισμού καθώς και για να δοθούν οι πρώτες πληρωμές για τα πρώτα 2 με 3 έτη έστω και για τα F-16 Block 50 και F-16 Block 52+ και αφετέρου να μην απαιτηθούν καθόλου χρήματα για τον εκσυγχρονισμό των 32 F-16 Block 30. Επιλογή με διττό οικονομικό όφελος αλλά επιχειρησιακή αιμορραγία αεροσκαφών για τη δομή δυνάμεων της Π.Α.
Το τελευταίο σενάριο που κερδίζει έδαφος είναι τα αεροσκάφη να κρατηθούν και να εκσυγχρονιστούν όπως προαναφέραμε. Το ΓΕΑ δεν επιθυμεί να πουλήσει τα αεροσκάφη αφού οι επιχειρησιακές ανάγκες όπως αυτό υποστηρίζει όχι μόνον δεν μειώνονται αλλά αυξάνονται δεδομένης της απειλής και των δυνατοτήτων που αυτή διαθέτει και διαρκώς μεγεθύνονται.
Aντιθέτως, ο εκσυγχρονισμός των F-16 Block 30 θα επιτρέψει στα αεροσκάφη να εκτελούν πληθώρα επιχειρησιακού έργου και να αναλάβουν με επιπλέον ατρακτίδια DB-110 αποστολές τακτικής αναγνώρισης, συλλογής πληροφοριών και φωτοαναγνώρισης από την απόσυρση των RF-4E.
Επίσης, η Π.Α γνωρίζει πως μέσα στα επόμενα χρόνια θα κληθεί να αποσύρει τα F-4 καθώς και τα Mirage 2000.
Τα κόστη για τον εκσυγχρονισμό του στόλου των ελληνικών F-16 διαμορφώνονται ως εξής:
Εκσυγχρονισμός των αεροσκαφών F-16 Block 30, 50, 52+ και 52+ Advanced (συνολικά 155 αεροσκάφη) στο επίπεδο F-16 VIPER με κόστος 1,9 δισεκατομμύρια δολάρια και τιμή περί τα 12,2 εκατομμύρια δολάρια ανά αεροσκάφος.
Εκσυγχρονισμός των αεροσκαφών F-16 Block 50, 52+ και 52+ Advanced στο επίπεδο F-16 VIPER (συνολικά 123 αεροσκάφη) με κόστος 1,5 δισεκατομμύρια δολάρια και τιμή περί τα 12,1 εκατομμύρια δολάρια ανά αεροσκάφος. Τα F-16 Block 30 θα εκσυγχρονιστούν από τα απάρτια των μεταγενέστερων εκδόσεων που θα είναι πλέον διαθέσιμα.
Εκσυγχρονισμός των αεροσκαφών F-16 Block 52+ και 52+ Advanced στο επίπεδο F-16 VIPER (συνολικά με κόστος 1 δισεκατομμύριο δολάρια και τιμή περί τα 11,7 εκατομμύρια δολάρια ανά αεροσκάφος. Αντίστοιχα και εδώ τα F-16 Block 30 και 50 θα εκσυγχρονιστούν από τα απάρτια των μεταγενέστερων εκδόσεων που θα είναι πλέον διαθέσιμα πχ ραντάρ AN/APG-68(V)9.
Από πλευράς ΕΑΒ σε πρώτη φάση θα εκσυγχρονίζονται 6 έως 8 αεροσκάφη ετησίως ενώ σε πλήρη εξέλιξη περί τα 16 έως 18 μαχητικά.
Τέλος, όπως αναφέραμε, τα πρώτα δύο μαχητικά Lockheed F-35As της ισραηλινής αεροπορίας έκαναν την εμφάνιση τους στην βάση Lajes στις Αζόρες στις 6 Δεκεμβρίου στο ταξίδι τους για το Ισραήλ.
Τα αεροσκάφη με σειριακούς αριθμούς 901 «Retro11» και 902 «Retro12» υποστηρίχτηκαν στην πτήση τους από ιπτάμενο τάνκερ της US Air Force τύπου KC-135R 64-14836 «Blue71».
Συνολικά 33 μαχητικά έχουν παραγγελθεί από το Ισραήλ με ακόμα 17 να είναι έτοιμα να προστεθούν στις παραγγελίες για ένα συνολικό αριθμό 50 μαχητικών ενώ η η πρώτη μοίρα που θα τα δεχθεί είναι η 140η.
Τα μαχητικά θα είναι γνωστά στο Ισραήλ με το όνομα F-35I Adir.
Το Ισραήλ θα ήθελε να έχει στις παραγγελίες της ακόμα μια μοίρα με 25 μαχητικά με τελικό στόχο τουλάχιστον 100 για αντικατάσταση παλαιότερων τύπων και πολλά θα κριθούν στα πλαίσια της αμερικανικής χρηματοδότησης ύψους 38 δισ. δολαρίων για τα επόμενα 10 χρόνια.
Ταυτόχρονα, η ισραηλινή αεροπορία βρίσκεται σε συζητήσεις για την προμήθεια επιπλέον μαχητικών τύπου F-15I με στόχο και εδώ να είναι να υπάρχει ένας συνολικός αριθμός 75 μαχητικών του τύπου που θα αναλάβουν να μεταφέρουν το τεράστιο μεταφορικό τους οπλικό φορτίο σε μεγάλες αποστάσεις συνεργαζόμενα με τα 5ης γενιάς F-35.
πηγή: http://www.pentapostagma.gr/