Το πρώτο πιλοτικό πρόγραμμα ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα αναμένεται να ξεκινήσει τους επόμενους μήνες στον δήμο Κοζάνης, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού ερευνητικού προγράμματος Green - eMotion. Την υλοποίηση της πρωτοβουλίας έχει αναλάβει, σε συνεργασία με τον δήμο, το Κέντρο Δοκιμών Ερευνών και Προτύπων της ΔΕΗ. Μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2012 στον δήμο Κοζάνης θα κυκλοφορήσουν τουλάχιστον οκτώ αυτοκίνητα, με την προοπτική τα οχήματα σταδιακά να γίνουν έως και δεκαπέντε. Θα πρόκειται για επιβατικά αυτοκίνητα δημόσιας χρήσης, που θα χρησιμοποιούνται για τις ανάγκες του δήμου, της περιφέρειας και των στελεχών της ΔΕΗ.
Για τον ανεφοδιασμό των οχημάτων θα λειτουργήσουν σε όλη την πόλη ειδικοί σταθμοί φόρτισης, οι οποίοι μπορεί να είναι φτάσουν ακόμα και τους είκοσι. Ο καθορισμός των σημείων τοποθέτησης των σταθμών φόρτισης είναι αυτή τη στιγμή το κύριο μέλημα της δημοτικής Αρχής.
«Το ιδανικό -και αυτό που επιδιώκει ο δήμος- είναι η πρωτοβουλία αυτή να μη μείνει στο πιλοτικό στάδιο, αλλά να γίνει μια μόνιμη κατάσταση και η ηλεκτροκίνηση να μπει στη ζωή μας, με τη βοήθεια και του πανεπιστημίου και του ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας», δηλώνει ο δήμαρχος Κοζάνης, Λάζαρος Μαλούτας, επισημαίνοντας ότι το πρόγραμμα των δημοτικών ηλεκτροκίνητων οχημάτων θέτει τις βάσεις για τον ερχομό και αντίστοιχων ιδιόκτητων αυτοκινήτων. Η τοποθέτηση των σταθμών μεταφόρτισης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων είναι ο θεμέλιος λίθος για να εξελιχθεί η Κοζάνη σε ελληνική πρωτεύουσα της ηλεκτροκίνησης!
Λογισμικό
Σκοπός του πιλοτικού προγράμματος θα είναι η καταγραφή και η αξιολόγηση των δεδομένων που προκύπτουν από τη λειτουργία τους και την καθημερινή τους χρήση. Συγκεκριμένα, το λογισμικό που θα εγκατασταθεί θα μετρά την κατανάλωση του ηλεκτρικού ρεύματος και θα εξετάζει την οδηγική συμπεριφορά των αυτοκινήτων και άλλα δεδομένα με βάση σταθερές παραμέτρους. «Θέλουμε, ουσιαστικά, να διερευνήσουμε το πώς θα εφαρμοστεί στην Ελλάδα η ηλεκτροκίνηση, με τα ελληνικά δεδομένα οδηγικής συμπεριφοράς, δικτύου και καταναλωτών. Βασικός στόχος που θα μας απασχολήσει θα είναι τα αυτοκίνητα να μπουν στο δίκτυο roaming της Ευρώπης και να έχουν οι κάτοχοί τους πρόσβαση σε υπηρεσίες για τη φόρτιση του οχήματός τους σε οποιαδήποτε χώρα της Ε.Ε., με ένα και μοναδικό συμβόλαιο παρόχου», λέει η Βάλυ Λιόλιου, αναπληρώτρια διευθύντρια του Κέντρου Δοκιμών Ερευνών και Προτύπων της ΔΕΗ και υπεύθυνη της Eurelectric για την ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα.
Η επιλογή του δήμου Κοζάνης ανάμεσα σε τόσους ελληνικούς δήμους ήταν μάλλον αναμενόμενη, λόγω της στενής συνεργασίας της ΔΕΗ με τον συγκεκριμένο δήμο σε ενεργειακό επίπεδο εδώ και χρόνια. «Η Κοζάνη είναι ο μεγαλύτερος ενεργειακός δήμος στην Ελλάδα, λόγω της δραστηριότητας της ΔΕΗ στην περιοχή μας, η οποία όμως έχει σε κάποιο βαθμό υποβαθμιστεί περιβαλλοντικά από τη δραστηριότητα αυτή. Δεχτήκαμε, λοιπόν, την πρόταση της ΔΕΗ για να αναδείξουμε και μια περιβαλλοντικά πιο φιλική δραστηριότητά της σε συνεργασία με το δήμο. Θέλουμε η Κοζάνη να είναι το κέντρο των ενεργειακών εξελίξεων, όχι μόνο στο κομμάτι που αφορά την καύση του λιγνίτη αλλά και στο κομμάτι των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας», τονίζει ο Λ. Μαλούτας.
Ωστόσο, το εύλογο ερώτημα που προκύπτει από τη συνεργασία αυτή είναι αν το ρεύμα που θα τροφοδοτεί τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα θα προέρχεται από πηγές παραγωγής μηδενικών εκπομπών -δηλαδή από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας- ή από τη συμβατική καύση του λιγνίτη που χρησιμοποιεί σε μεγάλο βαθμό η ΔΕΗ. «Η φόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα γίνεται με το συμβατικό ρεύμα που καταναλώνουμε όλοι, το οποίο όμως μην ξεχνάμε ότι σε ένα ποσοστό προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας», εξηγεί η Β. Λιόλιου. «Αλλωστε, το ζητούμενο του προγράμματος δεν είναι να ξεκινήσει η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα αποκλειστικά με ανανεώσιμες πηγές, αλλά το να εξετάσουμε και στο τέλος να εφαρμόσουμε αυτή την τεχνολογία στην ηλεκτροκίνηση, που να προσαρμόζεται στα ελληνικά δεδομένα και στις ανάγκες του Ελληνα οδηγού. Η τεχνολογία αυτή θα μας επιτρέπει στο μέλλον να έχουμε ηλεκτρικά αυτοκίνητα που θα φορτίζονται αποκλειστικά από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας». Το κόστος του προγράμματος ανέρχεται στα 45 εκατ ευρώ και οι πόροι προέρχονται αποκλειστικά από την Ε.Ε.
Στην ευρωπαϊκή «ελίτ» της ηλεκτροκίνησης
Στόχος του ευρωπαϊκού προγράμματος είναι η ανάπτυξη ενός ενιαίου ευρωπαϊκού πλαισίου για την ηλεκτροκίνηση. Στην πρωτοβουλία συμμετέχουν 42 φορείς (βιομηχανίες και ηλεκτρικές εταιρείες, κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων, εταιρείες παροχής υπηρεσιών, δήμοι, πανεπιστήμια, τεχνολογικά και ερευνητικά ινστιτούτα), οι οποίοι συγκεντρώνουν την εμπειρία από την εφαρμογή της ηλεκτροκίνησης με χρήση αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, λεωφορείων, αλλά και υβριδικών οχημάτων. Ιδιαίτερη βαρύτητα σε μερικές από τις περιοχές επίδειξης στην Ευρώπη και ανάλογα με τις ανάγκες και την τεχνογνωσία κάθε χώρας δίνεται στη λειτουργία σταθμών ταχείας φόρτισης, με διαφορετικά συστήματα πληρωμής ανά κιλοβατώρα, αλλά και στη συμπεριφορά του χρήστη οδηγού. Με την υλοποίηση του προγράμματος, η Κοζάνη μπαίνει σε ένα κλειστό «κλαμπ» ευρωπαϊκών πόλεων που έχουν επιλεγεί από την Ε.Ε. για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, όπως η Βαρκελώνη, η Μάλαγα, το Βερολίνο, η Μαδρίτη, η Κοπεγχάγη και το Δουβλίνο.
Για τον ανεφοδιασμό των οχημάτων θα λειτουργήσουν σε όλη την πόλη ειδικοί σταθμοί φόρτισης, οι οποίοι μπορεί να είναι φτάσουν ακόμα και τους είκοσι. Ο καθορισμός των σημείων τοποθέτησης των σταθμών φόρτισης είναι αυτή τη στιγμή το κύριο μέλημα της δημοτικής Αρχής.
«Το ιδανικό -και αυτό που επιδιώκει ο δήμος- είναι η πρωτοβουλία αυτή να μη μείνει στο πιλοτικό στάδιο, αλλά να γίνει μια μόνιμη κατάσταση και η ηλεκτροκίνηση να μπει στη ζωή μας, με τη βοήθεια και του πανεπιστημίου και του ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας», δηλώνει ο δήμαρχος Κοζάνης, Λάζαρος Μαλούτας, επισημαίνοντας ότι το πρόγραμμα των δημοτικών ηλεκτροκίνητων οχημάτων θέτει τις βάσεις για τον ερχομό και αντίστοιχων ιδιόκτητων αυτοκινήτων. Η τοποθέτηση των σταθμών μεταφόρτισης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων είναι ο θεμέλιος λίθος για να εξελιχθεί η Κοζάνη σε ελληνική πρωτεύουσα της ηλεκτροκίνησης!
Λογισμικό
Σκοπός του πιλοτικού προγράμματος θα είναι η καταγραφή και η αξιολόγηση των δεδομένων που προκύπτουν από τη λειτουργία τους και την καθημερινή τους χρήση. Συγκεκριμένα, το λογισμικό που θα εγκατασταθεί θα μετρά την κατανάλωση του ηλεκτρικού ρεύματος και θα εξετάζει την οδηγική συμπεριφορά των αυτοκινήτων και άλλα δεδομένα με βάση σταθερές παραμέτρους. «Θέλουμε, ουσιαστικά, να διερευνήσουμε το πώς θα εφαρμοστεί στην Ελλάδα η ηλεκτροκίνηση, με τα ελληνικά δεδομένα οδηγικής συμπεριφοράς, δικτύου και καταναλωτών. Βασικός στόχος που θα μας απασχολήσει θα είναι τα αυτοκίνητα να μπουν στο δίκτυο roaming της Ευρώπης και να έχουν οι κάτοχοί τους πρόσβαση σε υπηρεσίες για τη φόρτιση του οχήματός τους σε οποιαδήποτε χώρα της Ε.Ε., με ένα και μοναδικό συμβόλαιο παρόχου», λέει η Βάλυ Λιόλιου, αναπληρώτρια διευθύντρια του Κέντρου Δοκιμών Ερευνών και Προτύπων της ΔΕΗ και υπεύθυνη της Eurelectric για την ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα.
Η επιλογή του δήμου Κοζάνης ανάμεσα σε τόσους ελληνικούς δήμους ήταν μάλλον αναμενόμενη, λόγω της στενής συνεργασίας της ΔΕΗ με τον συγκεκριμένο δήμο σε ενεργειακό επίπεδο εδώ και χρόνια. «Η Κοζάνη είναι ο μεγαλύτερος ενεργειακός δήμος στην Ελλάδα, λόγω της δραστηριότητας της ΔΕΗ στην περιοχή μας, η οποία όμως έχει σε κάποιο βαθμό υποβαθμιστεί περιβαλλοντικά από τη δραστηριότητα αυτή. Δεχτήκαμε, λοιπόν, την πρόταση της ΔΕΗ για να αναδείξουμε και μια περιβαλλοντικά πιο φιλική δραστηριότητά της σε συνεργασία με το δήμο. Θέλουμε η Κοζάνη να είναι το κέντρο των ενεργειακών εξελίξεων, όχι μόνο στο κομμάτι που αφορά την καύση του λιγνίτη αλλά και στο κομμάτι των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας», τονίζει ο Λ. Μαλούτας.
Ωστόσο, το εύλογο ερώτημα που προκύπτει από τη συνεργασία αυτή είναι αν το ρεύμα που θα τροφοδοτεί τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα θα προέρχεται από πηγές παραγωγής μηδενικών εκπομπών -δηλαδή από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας- ή από τη συμβατική καύση του λιγνίτη που χρησιμοποιεί σε μεγάλο βαθμό η ΔΕΗ. «Η φόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα γίνεται με το συμβατικό ρεύμα που καταναλώνουμε όλοι, το οποίο όμως μην ξεχνάμε ότι σε ένα ποσοστό προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας», εξηγεί η Β. Λιόλιου. «Αλλωστε, το ζητούμενο του προγράμματος δεν είναι να ξεκινήσει η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα αποκλειστικά με ανανεώσιμες πηγές, αλλά το να εξετάσουμε και στο τέλος να εφαρμόσουμε αυτή την τεχνολογία στην ηλεκτροκίνηση, που να προσαρμόζεται στα ελληνικά δεδομένα και στις ανάγκες του Ελληνα οδηγού. Η τεχνολογία αυτή θα μας επιτρέπει στο μέλλον να έχουμε ηλεκτρικά αυτοκίνητα που θα φορτίζονται αποκλειστικά από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας». Το κόστος του προγράμματος ανέρχεται στα 45 εκατ ευρώ και οι πόροι προέρχονται αποκλειστικά από την Ε.Ε.
Στην ευρωπαϊκή «ελίτ» της ηλεκτροκίνησης
Στόχος του ευρωπαϊκού προγράμματος είναι η ανάπτυξη ενός ενιαίου ευρωπαϊκού πλαισίου για την ηλεκτροκίνηση. Στην πρωτοβουλία συμμετέχουν 42 φορείς (βιομηχανίες και ηλεκτρικές εταιρείες, κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων, εταιρείες παροχής υπηρεσιών, δήμοι, πανεπιστήμια, τεχνολογικά και ερευνητικά ινστιτούτα), οι οποίοι συγκεντρώνουν την εμπειρία από την εφαρμογή της ηλεκτροκίνησης με χρήση αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, λεωφορείων, αλλά και υβριδικών οχημάτων. Ιδιαίτερη βαρύτητα σε μερικές από τις περιοχές επίδειξης στην Ευρώπη και ανάλογα με τις ανάγκες και την τεχνογνωσία κάθε χώρας δίνεται στη λειτουργία σταθμών ταχείας φόρτισης, με διαφορετικά συστήματα πληρωμής ανά κιλοβατώρα, αλλά και στη συμπεριφορά του χρήστη οδηγού. Με την υλοποίηση του προγράμματος, η Κοζάνη μπαίνει σε ένα κλειστό «κλαμπ» ευρωπαϊκών πόλεων που έχουν επιλεγεί από την Ε.Ε. για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, όπως η Βαρκελώνη, η Μάλαγα, το Βερολίνο, η Μαδρίτη, η Κοπεγχάγη και το Δουβλίνο.
real.gr