Ελεύθερη πρόσβαση σε τμήματα ΑΕΙ με χαμηλή ζήτηση που έχουν κενές θέσεις προτείνει μεταξύ άλλων η επιστημονική ομάδα του υπουργείου Παιδείας για τις αλλαγές και την πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση.
Οι προτάσεις παρουσιάστηκαν την Τρίτη στη Διακομματική Επιτροπή από την επιστημονική ομάδα υπό τον γενικό γραμματέα Βασίλη Κουλαϊδή και με μέλη τον πρόεδρο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής Αλέξη Δημαρά, τον πρόεδρο του ΣΠΔΕ Ιωάννη Καζάζη, τον πρώην πρόεδρο του ΣΠΔΕ Γιώργο Μπαμπινιώτη και την πρώην γενική γραμματέα του υπουργείου Νίκη Γκοτσοπούλου.
Τα βασικά σημεία της πρότασης:
• Αυτόνομο Λύκειο- Εθνικό Απολυτήριο με ισχύ.
• Οι μαθητές κάνουν τις επιλογές τους για την ακαδημαϊκή και την επαγγελματική τους πορεία, με βάση τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά τους.
• Υποστήριξη του μαθητή για την προετοιμασία του, εντός σχολείου, με τα μαθήματα εμβάθυνσης. Ήδη λειτουργούν το Ψηφιακό Σχολείο και το Ψηφιακό Φροντιστήριο.
• Συμμετοχή των ΑΕΙ στη διαμόρφωση των προϋποθέσεων που πρέπει να πληροί ο υποψήφιος για να παρακολουθεί τα προγράμματα σπουδών.
• Δυνατότητα εισαγωγής χωρίς εξετάσεις σε τμήματα που- λόγω χαμηλής ζήτησης- έχουν κενές θέσεις.
• Αλλαγή του περιεχομένου των εξετάσεων. Θα εξετάζονται οι γνώσεις και δεξιότητες των υποψηφίων, ώστε να μετατοπιστεί το κέντρο βάρους από την αποστήθιση στην κριτική σκέψη και την αξιολόγηση.
Ικανοποιημένη από τη συνεργασία μεταξύ των μελών της διακομματικής επιτροπής και τη δουλειά της επιστημονικής ομάδας εμφανίστηκε η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου, η οποία σημείωσε μεταξύ άλλων πως «στην Παιδεία υπάρχει ανάγκη μεταρρύθμισης σε όλα τα επίπεδα και κάθε μέρα που χάνεται, την πληρώνουμε με χρόνια».
Σύμφωνα με τον κ. Κουλαϊδή, η πλήρης εφαρμογή του νέου συστήματος αφορά μαθητές που θα εισαχθούν το επόμενο σχολικό έτος (2012-13) στο Λύκειο, δηλαδή φέτος φοιτούν στην Γ’ Γυμνασίου, προκειμένου «να μην αιφνιδιαστεί κανένας μαθητής». Καμία αλλαγή δεν θα ισχύσει για όσους φοιτούν σήμερα στις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου.
Όσον αφορά σε εκείνους που φέτος φοιτούν στη πρώτη τάξη του Λυκείου, θα παρακολουθήσουν στη Β’ και Γ’ Λυκείου προσαρμοσμένα προγράμματα σπουδών που θα τους επιτρέπουν τη συμμετοχή στο καινούργιο σύστημα των εισαγωγικών εξετάσεων. Θα πάρουν μέρος σε τελική γραπτή εξέταση που θα περιλαμβάνει μία ομάδα θεμάτων που θα καθορίζει το βαθμό του απολυτηρίου και άλλη μία που θα περιλαμβάνει τα μαθήματα για εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση και θα καθορίζει το βαθμό πρόσβασης. Για μαθητές που κατά τη φετινή χρονιά φοιτούν στην Α’ Λυκείου δεν θα αλλάξει τίποτα όσον αφορά στον τρόπο διοργάνωσης των εξετάσεων.
Το νέο σύστημα πρόσβασης
Τα μαθήματα για εισαγωγή στα ΑΕΙ θα είναι 3-5 και στον καθορισμό τους, όπως και στον καθορισμό του συντελεστή βαρύτητας για κάθε μάθημα, θα έχουν λόγο και τα τμήματα των ΑΕΙ. Όπως προαναφέρθηκε, οι εξετάσεις θα διενεργούνται σε δύο ομάδες - για το απολυτήριο και την εισαγωγή - και η ομάδα Κουλαϊδή προτείνει οι δύο ομάδες θεμάτων να εξετάζονται την ίδια ημέρα.
Τα θέματα για το απολυτήριο θα είναι κοινά για όλους τους μαθητές πανελλαδικά, ενώ οι μαθητές θα δίνουν και τα οκτώ μαθήματα που επιλέγουν και διδάσκονται (σύμφωνα με το νέο πρόγραμμα σπουδών) στην τελευταία τάξη. Εφ’ όσον ένας μαθητής δεν επιθυμεί να εισαχθεί σε πανεπιστημιακό τμήμα, τότε δεν θα λαμβάνει μέρος στην εξέταση της δεύτερης ομάδας θεμάτων.
Οι προτάσεις παρουσιάστηκαν την Τρίτη στη Διακομματική Επιτροπή από την επιστημονική ομάδα υπό τον γενικό γραμματέα Βασίλη Κουλαϊδή και με μέλη τον πρόεδρο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής Αλέξη Δημαρά, τον πρόεδρο του ΣΠΔΕ Ιωάννη Καζάζη, τον πρώην πρόεδρο του ΣΠΔΕ Γιώργο Μπαμπινιώτη και την πρώην γενική γραμματέα του υπουργείου Νίκη Γκοτσοπούλου.
Τα βασικά σημεία της πρότασης:
• Αυτόνομο Λύκειο- Εθνικό Απολυτήριο με ισχύ.
• Οι μαθητές κάνουν τις επιλογές τους για την ακαδημαϊκή και την επαγγελματική τους πορεία, με βάση τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά τους.
• Υποστήριξη του μαθητή για την προετοιμασία του, εντός σχολείου, με τα μαθήματα εμβάθυνσης. Ήδη λειτουργούν το Ψηφιακό Σχολείο και το Ψηφιακό Φροντιστήριο.
• Συμμετοχή των ΑΕΙ στη διαμόρφωση των προϋποθέσεων που πρέπει να πληροί ο υποψήφιος για να παρακολουθεί τα προγράμματα σπουδών.
• Δυνατότητα εισαγωγής χωρίς εξετάσεις σε τμήματα που- λόγω χαμηλής ζήτησης- έχουν κενές θέσεις.
• Αλλαγή του περιεχομένου των εξετάσεων. Θα εξετάζονται οι γνώσεις και δεξιότητες των υποψηφίων, ώστε να μετατοπιστεί το κέντρο βάρους από την αποστήθιση στην κριτική σκέψη και την αξιολόγηση.
Ικανοποιημένη από τη συνεργασία μεταξύ των μελών της διακομματικής επιτροπής και τη δουλειά της επιστημονικής ομάδας εμφανίστηκε η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου, η οποία σημείωσε μεταξύ άλλων πως «στην Παιδεία υπάρχει ανάγκη μεταρρύθμισης σε όλα τα επίπεδα και κάθε μέρα που χάνεται, την πληρώνουμε με χρόνια».
Σύμφωνα με τον κ. Κουλαϊδή, η πλήρης εφαρμογή του νέου συστήματος αφορά μαθητές που θα εισαχθούν το επόμενο σχολικό έτος (2012-13) στο Λύκειο, δηλαδή φέτος φοιτούν στην Γ’ Γυμνασίου, προκειμένου «να μην αιφνιδιαστεί κανένας μαθητής». Καμία αλλαγή δεν θα ισχύσει για όσους φοιτούν σήμερα στις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου.
Όσον αφορά σε εκείνους που φέτος φοιτούν στη πρώτη τάξη του Λυκείου, θα παρακολουθήσουν στη Β’ και Γ’ Λυκείου προσαρμοσμένα προγράμματα σπουδών που θα τους επιτρέπουν τη συμμετοχή στο καινούργιο σύστημα των εισαγωγικών εξετάσεων. Θα πάρουν μέρος σε τελική γραπτή εξέταση που θα περιλαμβάνει μία ομάδα θεμάτων που θα καθορίζει το βαθμό του απολυτηρίου και άλλη μία που θα περιλαμβάνει τα μαθήματα για εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση και θα καθορίζει το βαθμό πρόσβασης. Για μαθητές που κατά τη φετινή χρονιά φοιτούν στην Α’ Λυκείου δεν θα αλλάξει τίποτα όσον αφορά στον τρόπο διοργάνωσης των εξετάσεων.
Το νέο σύστημα πρόσβασης
Τα μαθήματα για εισαγωγή στα ΑΕΙ θα είναι 3-5 και στον καθορισμό τους, όπως και στον καθορισμό του συντελεστή βαρύτητας για κάθε μάθημα, θα έχουν λόγο και τα τμήματα των ΑΕΙ. Όπως προαναφέρθηκε, οι εξετάσεις θα διενεργούνται σε δύο ομάδες - για το απολυτήριο και την εισαγωγή - και η ομάδα Κουλαϊδή προτείνει οι δύο ομάδες θεμάτων να εξετάζονται την ίδια ημέρα.
Τα θέματα για το απολυτήριο θα είναι κοινά για όλους τους μαθητές πανελλαδικά, ενώ οι μαθητές θα δίνουν και τα οκτώ μαθήματα που επιλέγουν και διδάσκονται (σύμφωνα με το νέο πρόγραμμα σπουδών) στην τελευταία τάξη. Εφ’ όσον ένας μαθητής δεν επιθυμεί να εισαχθεί σε πανεπιστημιακό τμήμα, τότε δεν θα λαμβάνει μέρος στην εξέταση της δεύτερης ομάδας θεμάτων.