Η μεγάλη απόκλιση από τους στόχους και το κίνημα «δεν πληρώνω»
Τα εισιτήρια αυξήθηκαν έως και 40%. Τα έσοδα μόλις 6%
Ξεχωριστό κεφάλαιο στις οικονομικές σχολές φαίνεται ότι θα αποτελέσει αυτό των Αστικών Συγκοινωνιών της Αττικής, καθώς, έναν χρόνο μετά την ψήφιση του «νόμου Ρέππα» και τις θεαματικές αυξήσεις των εισιτηρίων έως και κατά 40%, ο ΟΑΣΑ και οι θυγατρικές του ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ κατάφεραν να αυξήσουν τα έσοδά τους μόλις κατά 6%.
Εκτός στόχων
Σύμφωνα με απαντήσεις που έδωσε σε ερωτήσεις και αναφορές βουλευτών ο υπουργός Υποδομών, κ. Μ. Βορίδης, ο ΟΑΣΑ υπολογίζει ότι οι θυγατρικές του «θα παρουσιάσουν αύξηση των εσόδων από πωλήσεις συγκοινωνιακών υπηρεσιών ύψους 6,2% κατά το 2011, έναντι των εσόδων του 2010». Κατά τον Οργανισμό, οι λειτουργικές δαπάνες των εταιριών «μειώθηκαν σημαντικά έναντι αυτών του 2010 (περίπου κατά 20% της ΟΣΥ ΑΕ και κατά 24% της ΣΤΑΣΥ ΑΕ) με αποτέλεσμα τη σημαντική μείωση των λειτουργικών ελλειμμάτων των εταιριών». «Ειδικότερα», αναφέρει η απάντηση του ΟΑΣΑ, «το λειτουργικό έλλειμμα για την ΟΣΥ εκτιμάται ότι θα μειωθεί στο επίπεδο του 64%, ενώ της ΣΤΑΣΥ κατά 96% έναντι του 2010».
«Πληγή» σε λεωφορεία - τρόλεϊ
Σύμφωνα με την ΟΣΥ, η υστέρηση των εσόδων, που κατεγράφη στις αρχές του 2011 «οφείλονταν κυρίως στο κίνημα "δεν πληρώνω", στην αθρόα μετακίνηση λαθρομεταναστών και στις απεργιακές κινητοποιήσεις».
Όπως αναφέρει η εταιρία, η ΟΣΥ παρουσιάζει αύξηση εσόδων από κάρτες κατά 15% και από εισιτήρια κατά 9% στο 11μηνο του 2011, ενώ τα έσοδα από πρόστιμα παρουσιάζουν αύξηση κατά 50%.
Ο επιχειρησιακός στόχος της εταιρίας εκτιμάται ότι θα επιτευχθεί στο 80% στο σκέλος των εσόδων και στο 98% στο σκέλος των δαπανών, ενώ υπογραμμίζεται ότι πλέον η εταιρία δεν καταφεύγει στον δανεισμό.
Στο μεταξύ, σε άλλη απάντησή στη Βουλή ο ΟΑΣΑ, αναφερόμενος στην ΟΣΥ, παραδέχεται ότι «λαμβάνοντας υπόψη τις δυνατότητες πόρων και δυναμικού αποφασίσαμε, προσωρινά, την εφαρμογή του θερινού προγράμματος δρομολόγησης», γεγονός που εξηγεί και τις αραιές συχνότητες των λεωφορείων και των τρόλεϊ, που θυμίζουν... Αύγουστο.
Εντός των ημερών, η εταιρία θα παρουσιάσει στο διοικητικό συμβούλιο του ΟΟΣΑ το business plan για το 2012 και η ΟΣΥ, η οποία έχει «ματώσει» από την εισιτηριοδιαφυγή, σύμφωνα με τα συνδικάτα.
Ξαναγράφει το business plan η ΣΤΑΣΥ
Αναθεώρησε προς τα κάτω πριν από λίγες ημέρες το επιχειρηματικό σχέδιο για το 2012 η ΣΤΑΣΥ, η εταιρία δηλαδή που εκμεταλλεύεται το Μετρό, τους ΗΣΑΠ και το Τραμ.
Συγκεκριμένα, η εταιρία προβλέπει σύνολο εσόδων εκμετάλλευσης 212 εκατ. ευρώ, αντί 226 εκατ. ευρώ του αρχικού business plan, πρόβλεψη μάλλον αισιόδοξη, αφού εκτιμά ότι το 2011 θα κλείσει με μόλις 186 εκατ. ευρώ. Η εταιρία υπολογίζει σε αυτά τα χρήματα και την κρατική επιχορήγηση, η οποία αρχικά δεν προβλεπόταν να δίδεται στην ΣΤΑΣΥ. Η επιδότηση του κράτους θα ανέλθει στα 54 εκατ. ευρώ, αντί 28 εκατ. ευρώ το 2011.
Σε ότι αφορά το σύνολο των εξόδων εκμετάλλευσης, προβλέπει 203 εκατ. ευρώ, αντί 208 εκατ. ευρώ, όταν το 2011 εμφάνιζε συνολικές δαπάνες 233 εκατ. ευρώ. Δηλαδή, θα πρέπει να «κόψει» άλλα 30 εκατ. ευρώ.
Το 2011 εκτιμάται ότι θα κλείσει με προ επιδότησης συνολικό έλλειμμα εκμετάλλευσης ύψους 46 εκατ. ευρώ, το οποίο μετά την επιχορήγηση θα «κλείσει» στο -1,8 εκατ. ευρώ.
Για το 2012, προβλέπεται πλεόνασμα - μετά την επιδότηση - ύψους 8,5 εκατ. ευρώ, αρχικά, όμως, αναμενόταν να είναι υψηλότερο και να ανέρχεται στα 17,5 εκατ. ευρώ.
Εκτός στόχων
Είναι πάντως ενδεικτικό ότι το αρχικό business plan του ΟΑΣΑ, που είχε εγκρίνει η Διυπουργική ΔΕΚΟ και, στη συνέχεια, η Τρόικα προέβλεπε για το 2012 έσοδα 400 εκατ. ευρώ και έξοδα 499 εκατ. ευρώ, μία διαφορά που θα καλύπτονταν με μία εύλογη κρατική επιδότηση.
Κύκλοι του υπουργείου Υποδομών σχολιάζουν ότι αυτοί οι στόχοι ήταν εξ αρχής εκτός πραγματικότητας, ωστόσο, η μεγάλη απόκλιση έφερε νέα αύξηση εισιτηρίων από το 2013, έπειτα από την πίεση των δανειστών.
Στο μεταξύ, τόσο το υπουργείο Υποδομών όσο και το υπουργείο Οικονομικών έχουν παύσει να δημοσιοποιούν τα οικονομικά στοιχεία των μεταφορικών ΔΕΚΟ, γεγονός που μόνο ως τυχαίο δεν κρίνεται από ανώτατες πηγές των αστικών συγκοινωνιών.
Κακοδαιμονία διαρκείας
Είναι χαρακτηριστικό ότι τον Ιανουάριο το δημόσιο ανέλαβε εξ ολοκλήρου δάνεια του ΟΑΣΑ ύψους 2,1 δισ. ευρώ, τα οποία είχαν δοθεί με την εγγύηση του κράτους και πλέον πέρασαν στη Διεύθυνση Χρέους του υπουργείου Οικονομικών.
Παράλληλα, όμως, διεγράφησαν τα χρέη των υπουργείων προς τον ΟΑΣΑ, ύψους 610 εκατ. ευρώ, τα οποία συγκεντρώθηκαν από το 2002 έως το 2010, διότι το κεντρικό κράτος έκανε όλα αυτά τα χρόνια τζάμπα κοινωνική πολιτική, χωρίς να πληρώνει το αντίτιμο στις συγκοινωνίες.
Συγκεκριμένα, για χορήγηση φοιτητικών και μαθητικών δελτίων, την μείωση του κομίστρου για τους πολίτες άνω των 65 ετών, το χαμηλό εισιτήριο για τους πολυτέκνους και την δωρεάν μεταφορά ειδικών ομάδων του πληθυσμού, συγκεντρώθηκαν οι εξής οφειλές:
- Από το υπουργείο Παιδείας 318,3 εκατ. ευρώ
- Από το υπουργείο Εργασίας 29 εκατ. ευρώ
- Από το υπουργείο Υγείας, 261 εκατ. ευρώ
- Από το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, 0.3 εκατ. ευρώ
Επίσης, από το 2009 τα ίδια υπουργεία δεν έχουν πληρώσει οφειλές ύψους 63 εκατ. ευρώ.
Στις καλένδες οι μειώσεις για ανέργους
Στο μεταξύ, το «μπαλάκι» στο υπουργείο Εργασίας για το μειωμένο εισιτήριο των ανέργων «πέταξε» ο υπουργός Υποδομών, ερωτηθείς σχετικά στη Βουλή.
Ο κ. Βορίδης απάντησε ότι «η ισχύουσα νομοθεσία παρέχει τη δυνατότητα μεταφοράς και άλλων κατηγοριών επιβατών με μειωμένο κόμιστρο, εφόσον, όμως, επωμισθεί την προκύπτουσα απώλεια εσόδων των συγκοινωνιακών φορέων το αρμόδιο υπουργείο (Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης».
Το εισιτήριο που θα παρείχε έκπτωση κατά 50% σε 260.000 ανέργους σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη είχε αποτελέσει πρωτοβουλία του πρώην υφυπουργού Υποδομών, κ. Σπ. Βούγια και της πρώην υπουργού Εργασίας, κυρίας Λούκας Κατσέλη.
Το συνολικό ποσό που απαιτούνταν έφτανε περίπου τα 35 εκατ. ευρώ, τα οποία θα δίδονταν από ειδικό αποθεματικό για την ενίσχυση κοινωνικά αδύναμων ομάδων, μέσω του ΕΣΠΑ. Αν και η υπόθεση είχε προχωρήσει πολύ και η αρμόδια ομάδα εργασίας είχε δουλέψει εντατικά, εν τούτοις, τα χρήματα «κόλλησαν» στο υπουργείο Ανάπτυξης. Έτσι, το σχέδιο εγκαταλείφθηκε.