Μια από τις μεγαλύτερες ψευδαισθήσεις που δημιούργησε η μεγάλη περίοδος της ακυβερνησίας από τον Παπαδήμο μέχρι τον Πικραμμένο είναι η επίφαση της φορολογικής ασυλίας. Της εντύπωσης ότι δεν θα χρειαστεί τελικά να πληρώσουμε φόρους…
Η μετάθεση των προθεσμιών για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων από μήνα σε μήνα και η σκόπιμη καθυστέρηση της αποστολής των σημειωμάτων πληρωμών από τις ΔΟΥ είχε τελικά δυο συνέπειες.
Η πρώτη, όπως είπαμε, ήταν πως οι πολίτες πίστεψαν (και δίκαια) ότι κάτι θα γίνει και θα τη γλιτώσουν.
Η δεύτερη, ότι τα κρατικά έσοδα απλώς καταρρέουν, μαζί με το κράτος. Η αλήθεια είναι ότι τα έσοδα του τελευταίου μήνα, όπως ανέλυσε προ ημερών στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών σε μεγάλο τηλεοπτικό σταθμό, βρίσκονται κοντά στους στόχους.
Το κακό βέβαια είναι ότι με τη μετάθεση των προθεσμιών (και αυτό δεν το ανέλυσε το στέλεχος) οι στόχοι είναι τόσο χαμηλοί, που καλύπτονται άνετα… Αντιθέτως, από τον επόμενο μήνα που θα υπάρχει κυβέρνηση, η εφορία θα επανέλθει με όλα της τα όπλα απέναντι στους πολίτες. Δηλώσεις εισοδήματος, επίδομα αλληλεγγύης χαράτσια, ΕΤΑΚ και ό,τι άλλο…
Υστέρηση εσόδων
Ήδη, τα στοιχεία για την εκτέλεση του προϋπολογισμού στο διάστημα Ιανουαρίου – Μαΐου 2012 δείχνουν υστέρηση εσόδων της τάξης των 600 εκατ. ευρώ σε σχέση με τους στόχους του αναθεωρημένου προϋπολογισμού 2012, και μεγαλύτερη του 1 δισ. ευρώ σε σχέση με τον προϋπολογισμό 2011. Τον Μάιο τα έσοδα προσέγγισαν τα 3,3 δισ. ευρώ, έναντι 3,8 δισ. ευρώ τον Μάιο 2011. Και σε επίπεδο πενταμήνου, τα καθαρά έσοδα ανήλθαν κοντά στα 20 δισ. ευρώ, έναντι 18,35 δισ. ευρώ το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2011.
Τι φταίει; Η υστέρηση οφείλεται κατ’ αρχήν στην απόκλιση των εισπράξεων ΦΠΑ λόγω του περιορισμού της εγχώριας ζήτησης (εξ αιτίας της ύφεσης) αλλά και στην υστέρηση ορισμένων εσόδων ειδικού χαρακτήρα. Τη χαριστική βολή έδωσε βέβαια η ακυβερνησία. Έτσι, η βελτίωση στις εισπράξεις της συλλογής ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων αλλά και στις εισπράξεις από το «χαράτσι» στα ακίνητα, ήταν αρνητική, καθώς δεν ενσωματώθηκε στους λογαριασμούς που εξέδωσε η ΔΕΗ.
Για τη συνέχεια, τα πράγματα δεν αφορούν μόνο τα στατιστικά… Τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου δείχνουν πως η ρευστότητα του κράτους οριακά επαρκεί για το 15θήμερο μετά τις εκλογές, δηλαδή έως το τέλος Ιουνίου, οπότε θα πρέπει να γίνουν πληρωμές για τις οποίες υπάρχει υστέρηση 1 δισ. ευρώ! Από τους αρχικούς προϋπολογισμούς που έλεγαν ότι τα ταμειακά διαθέσιμα αρκούν έως τις αρχές Ιουλίου την κατάσταση άλλαξε η υπόθεση του ΕΟΠΥΥ, καθώς διατέθηκαν κονδύλια για τα φάρμακα των ασφαλισμένων. Εκτός αυτών, όμως, διατέθηκαν και περισσότερα από 30 εκατ. για εκλογικές δαπάνες.
Αυτό σε απλά ελληνικά σημαίνει ότι από τα τέλη Ιουνίου και μετά, η δυνατότητα του Δημοσίου να χρηματοδοτήσει τις υποχρεώσεις του θα εξαρτάται πλήρως από την έγκριση της καταβολής των επόμενων δόσεων των δανείων από το EFSF και την τρόικα.
Παγωμένες δόσεις
Όμως η έγκριση μπορεί να γίνει μόνο μετά την αποδοχή του οικονομικού προγράμματος από τους δανειστές. Και όπως είναι γνωστό, όσο διατηρείται η ακυβερνησία τόσο οι τροϊκανοί δεν έρχονται, και άλλο τόσο οι δόσεις για τη χώρα παραμένουν παγωμένες ή λειψές, όπως έγινε με την τελευταία. Δεν είναι τυχαίο ότι ακόμη και το 1 δισ. που έχει παρακρατήσει το EFSF από την προηγούμενη δόση του δανείου θα εκταμιευτεί ανάλογα με το αποτέλεσμα των διαπραγματεύσεων που θα γίνουν ανάμεσα στην τρόικα και τη νέα κυβέρνηση που θα προκύψει.
Όπως έχει γράψει το «Π», στην κυβέρνηση έχουν σκεφτεί ήδη την έκδοση επιπλέον εντόκων γραμματίων. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε θεωρητικά να αποφέρει περί τα 4 δισ. ευρώ για τον Ιούνιο. Όμως η τρόικα δεν υποστηρίζει μια τέτοια λύση, που θα επιβαρύνει το χρέος, και για τον λόγο αυτό και στο υπουργείο Οικονομικών εκφράζουν επιφυλάξεις. Μια άλλη επιλογή θα ήταν να μπορέσει η ελληνική κυβέρνηση να βάλει… χέρι (προσωρινά έστω) στα 3 δισ. ευρώ του αποθέματος του ΤΧΣ που δεν προορίζονται άμεσα για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, αλλά παραμένουν στον ενδιάμεσο λογαριασμό του Δημοσίου.
Ζητείται εμπιστοσύνη
Όλες αυτές οι κομπογιαννίτικες λύσεις οδηγούν βέβαια σε ένα συμπέρασμα: Από τον Ιούλιο και μετά, που θα γίνουν οι περισσότερες εκκαθαρίσεις εισοδήματος, το δημόσιο ταμείο, εάν δεν συμβεί κάτι μη ελεγχόμενο, θα αρχίσει να έχει πραγματικά έσοδα. Προϋπόθεση γι’ αυτό βέβαια θα είναι η άρση της ακυβερνησίας και η δημιουργία ενός κλίματος εμπιστοσύνης μεταξύ πολιτών και κυβέρνησης. Αυτό μαζί με τη διαμόρφωση της αντίληψης ότι ένα μέρος των εσόδων θα χρησιμοποιηθεί για τη διαμόρφωση ενός τείχους κοινωνικής προστασίας, που τόσο πολύ έχει ανάγκη η χώρα.
Μέχρι τότε θα μείνουμε στα μέτρα που ζήτησε εκτάκτως ο υπηρεσιακός υπουργός Οικονομικών Γ. Ζανιάς. Μεταξύ αυτών, έδωσε εντολή να προχωρήσει η διασταύρωση των φορολογουμένων που έχουν ζητήσει την υπαγωγή τους στο άρθρο 99 του Πτωχευτικού Κώδικα, των 1.500 μεγαλύτερων οφειλετών και άλλων οφειλετών μεσαίας κατηγορίας. Η διασταύρωση αυτή πραγματοποιείται με τις βάσεις δεδομένων της ΓΓΠΣ, που αφορούν σε εμβάσματα εξωτερικού των τελευταίων δύο ετών, σε ακίνητα στο Ηνωμένο Βασίλειο και σε τόκους των καταθέσεων στο εξωτερικό.
Σε περίπτωση ευρημάτων από τη διασταύρωση θα γίνει άμεση ενεργοποίηση της αμοιβαίας συνδρομής στην είσπραξη απαιτήσεων μεταξύ κρατών – μελών της Ε.Ε. (όπως ορίζεται με την ενσωμάτωση της Οδηγίας 2010/24/Ε.Ε. στο ελληνικό δίκαιον. 4072/86Α΄ 11/4/2012) και θα ζητηθεί η είσπραξη ή η λήψη εξασφαλιστικών μέτρων για τους υπόχρεους που είναι εγκατεστημένοι στο εξωτερικό ή διαθέτουν περιουσιακά στοιχεία σε αυτό, για οφειλές τους υπέρ του ελληνικού Δημοσίου.
ΠΗΓΗ: topontiki.gr
Η μετάθεση των προθεσμιών για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων από μήνα σε μήνα και η σκόπιμη καθυστέρηση της αποστολής των σημειωμάτων πληρωμών από τις ΔΟΥ είχε τελικά δυο συνέπειες.
Η πρώτη, όπως είπαμε, ήταν πως οι πολίτες πίστεψαν (και δίκαια) ότι κάτι θα γίνει και θα τη γλιτώσουν.
Η δεύτερη, ότι τα κρατικά έσοδα απλώς καταρρέουν, μαζί με το κράτος. Η αλήθεια είναι ότι τα έσοδα του τελευταίου μήνα, όπως ανέλυσε προ ημερών στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών σε μεγάλο τηλεοπτικό σταθμό, βρίσκονται κοντά στους στόχους.
Το κακό βέβαια είναι ότι με τη μετάθεση των προθεσμιών (και αυτό δεν το ανέλυσε το στέλεχος) οι στόχοι είναι τόσο χαμηλοί, που καλύπτονται άνετα… Αντιθέτως, από τον επόμενο μήνα που θα υπάρχει κυβέρνηση, η εφορία θα επανέλθει με όλα της τα όπλα απέναντι στους πολίτες. Δηλώσεις εισοδήματος, επίδομα αλληλεγγύης χαράτσια, ΕΤΑΚ και ό,τι άλλο…
Υστέρηση εσόδων
Ήδη, τα στοιχεία για την εκτέλεση του προϋπολογισμού στο διάστημα Ιανουαρίου – Μαΐου 2012 δείχνουν υστέρηση εσόδων της τάξης των 600 εκατ. ευρώ σε σχέση με τους στόχους του αναθεωρημένου προϋπολογισμού 2012, και μεγαλύτερη του 1 δισ. ευρώ σε σχέση με τον προϋπολογισμό 2011. Τον Μάιο τα έσοδα προσέγγισαν τα 3,3 δισ. ευρώ, έναντι 3,8 δισ. ευρώ τον Μάιο 2011. Και σε επίπεδο πενταμήνου, τα καθαρά έσοδα ανήλθαν κοντά στα 20 δισ. ευρώ, έναντι 18,35 δισ. ευρώ το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2011.
Τι φταίει; Η υστέρηση οφείλεται κατ’ αρχήν στην απόκλιση των εισπράξεων ΦΠΑ λόγω του περιορισμού της εγχώριας ζήτησης (εξ αιτίας της ύφεσης) αλλά και στην υστέρηση ορισμένων εσόδων ειδικού χαρακτήρα. Τη χαριστική βολή έδωσε βέβαια η ακυβερνησία. Έτσι, η βελτίωση στις εισπράξεις της συλλογής ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων αλλά και στις εισπράξεις από το «χαράτσι» στα ακίνητα, ήταν αρνητική, καθώς δεν ενσωματώθηκε στους λογαριασμούς που εξέδωσε η ΔΕΗ.
Για τη συνέχεια, τα πράγματα δεν αφορούν μόνο τα στατιστικά… Τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου δείχνουν πως η ρευστότητα του κράτους οριακά επαρκεί για το 15θήμερο μετά τις εκλογές, δηλαδή έως το τέλος Ιουνίου, οπότε θα πρέπει να γίνουν πληρωμές για τις οποίες υπάρχει υστέρηση 1 δισ. ευρώ! Από τους αρχικούς προϋπολογισμούς που έλεγαν ότι τα ταμειακά διαθέσιμα αρκούν έως τις αρχές Ιουλίου την κατάσταση άλλαξε η υπόθεση του ΕΟΠΥΥ, καθώς διατέθηκαν κονδύλια για τα φάρμακα των ασφαλισμένων. Εκτός αυτών, όμως, διατέθηκαν και περισσότερα από 30 εκατ. για εκλογικές δαπάνες.
Αυτό σε απλά ελληνικά σημαίνει ότι από τα τέλη Ιουνίου και μετά, η δυνατότητα του Δημοσίου να χρηματοδοτήσει τις υποχρεώσεις του θα εξαρτάται πλήρως από την έγκριση της καταβολής των επόμενων δόσεων των δανείων από το EFSF και την τρόικα.
Παγωμένες δόσεις
Όμως η έγκριση μπορεί να γίνει μόνο μετά την αποδοχή του οικονομικού προγράμματος από τους δανειστές. Και όπως είναι γνωστό, όσο διατηρείται η ακυβερνησία τόσο οι τροϊκανοί δεν έρχονται, και άλλο τόσο οι δόσεις για τη χώρα παραμένουν παγωμένες ή λειψές, όπως έγινε με την τελευταία. Δεν είναι τυχαίο ότι ακόμη και το 1 δισ. που έχει παρακρατήσει το EFSF από την προηγούμενη δόση του δανείου θα εκταμιευτεί ανάλογα με το αποτέλεσμα των διαπραγματεύσεων που θα γίνουν ανάμεσα στην τρόικα και τη νέα κυβέρνηση που θα προκύψει.
Όπως έχει γράψει το «Π», στην κυβέρνηση έχουν σκεφτεί ήδη την έκδοση επιπλέον εντόκων γραμματίων. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε θεωρητικά να αποφέρει περί τα 4 δισ. ευρώ για τον Ιούνιο. Όμως η τρόικα δεν υποστηρίζει μια τέτοια λύση, που θα επιβαρύνει το χρέος, και για τον λόγο αυτό και στο υπουργείο Οικονομικών εκφράζουν επιφυλάξεις. Μια άλλη επιλογή θα ήταν να μπορέσει η ελληνική κυβέρνηση να βάλει… χέρι (προσωρινά έστω) στα 3 δισ. ευρώ του αποθέματος του ΤΧΣ που δεν προορίζονται άμεσα για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, αλλά παραμένουν στον ενδιάμεσο λογαριασμό του Δημοσίου.
Ζητείται εμπιστοσύνη
Όλες αυτές οι κομπογιαννίτικες λύσεις οδηγούν βέβαια σε ένα συμπέρασμα: Από τον Ιούλιο και μετά, που θα γίνουν οι περισσότερες εκκαθαρίσεις εισοδήματος, το δημόσιο ταμείο, εάν δεν συμβεί κάτι μη ελεγχόμενο, θα αρχίσει να έχει πραγματικά έσοδα. Προϋπόθεση γι’ αυτό βέβαια θα είναι η άρση της ακυβερνησίας και η δημιουργία ενός κλίματος εμπιστοσύνης μεταξύ πολιτών και κυβέρνησης. Αυτό μαζί με τη διαμόρφωση της αντίληψης ότι ένα μέρος των εσόδων θα χρησιμοποιηθεί για τη διαμόρφωση ενός τείχους κοινωνικής προστασίας, που τόσο πολύ έχει ανάγκη η χώρα.
Μέχρι τότε θα μείνουμε στα μέτρα που ζήτησε εκτάκτως ο υπηρεσιακός υπουργός Οικονομικών Γ. Ζανιάς. Μεταξύ αυτών, έδωσε εντολή να προχωρήσει η διασταύρωση των φορολογουμένων που έχουν ζητήσει την υπαγωγή τους στο άρθρο 99 του Πτωχευτικού Κώδικα, των 1.500 μεγαλύτερων οφειλετών και άλλων οφειλετών μεσαίας κατηγορίας. Η διασταύρωση αυτή πραγματοποιείται με τις βάσεις δεδομένων της ΓΓΠΣ, που αφορούν σε εμβάσματα εξωτερικού των τελευταίων δύο ετών, σε ακίνητα στο Ηνωμένο Βασίλειο και σε τόκους των καταθέσεων στο εξωτερικό.
Σε περίπτωση ευρημάτων από τη διασταύρωση θα γίνει άμεση ενεργοποίηση της αμοιβαίας συνδρομής στην είσπραξη απαιτήσεων μεταξύ κρατών – μελών της Ε.Ε. (όπως ορίζεται με την ενσωμάτωση της Οδηγίας 2010/24/Ε.Ε. στο ελληνικό δίκαιον. 4072/86Α΄ 11/4/2012) και θα ζητηθεί η είσπραξη ή η λήψη εξασφαλιστικών μέτρων για τους υπόχρεους που είναι εγκατεστημένοι στο εξωτερικό ή διαθέτουν περιουσιακά στοιχεία σε αυτό, για οφειλές τους υπέρ του ελληνικού Δημοσίου.
ΠΗΓΗ: topontiki.gr