Οι υποψήφιοι ήδη έχουν αρχίσει να κάνουν τα σχέδιά τους για την υποβολή του μηχανογραφικού δελτίου, ωστόσο η συμπλήρωσή του είναι εύκολη για όσους έχουν σαφείς στόχους, όμως αποδεικνύεται γρίφος για εκείνους που χάνονται στη μετάφραση των πολλών επιλογών σχολών και τμημάτων ΑΕΙ.
Συνολικά, υπάρχουν περίπου 500 σχολές και τμήματα εκ των οποίων κάθε υποψήφιος έχει δικαίωμα να επιλέξει έως και 322 τμήματα (αν επιλέξει τον συνδυασμό 2ου και 4ου επ. πεδίου). Πόσω μάλλον που η οικονομική κρίση δημιουργεί νέα δεδομένα, αφού πολλοί υποψήφιοι, προς αποφυγήν του κόστους φοιτητικής μετανάστευσης, θα αμφιταλαντευτούν ανάμεσα σε περιφερειακά τμήματα με αντικείμενο της αρεσκείας τους και σε άλλα με «θολό» αντικείμενο αλλά «εντός έδρας». Mάλιστα, τα διλήμματα μεγαλώνουν καθώς είναι δύσκολη η πρόβλεψη των συνθηκών εργασίας ύστερα από τουλάχιστον τέσσερα χρόνια, όταν δηλαδή θα αρχίσουν να αποφοιτούν οι εισακτέοι, που θα δρασκελίσουν το κατώφλι των AEI τον προσεχή Oκτώβριο.
«Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα των δασκάλων. Οσοι μέχρι πριν από τρία χρόνια επέλεξαν το επάγγελμα προσδοκώντας τον άμεσο διορισμό, τη μονιμότητα και τις καλές συνθήκες εργασίας γνωρίζουν πλέον ότι τελειώνοντας οι συνθήκες στο επάγγελμα θα έχουν αλλάξει. Αν, λοιπόν, το επέλεξαν για τα εργασιακά του «πλεονεκτήματα» θα απογοητευτούν. Αν το επέλεξαν γιατί έχουν το «δασκαλίκι» μέσα τους δεν θα έχουν ιδιαίτερο πρόβλημα» παρατηρεί μιλώντας στην «Καθημερινή» ο εκπαιδευτικός-ερευνητής κ. Στράτος Στρατηγάκης. Από την άλλη, πανεπιστημιακοί και παράγοντες της αγοράς τονίζουν ότι στην επιλογή σχολών βάρος πρέπει να δίνεται αρχικά σε γενικές σπουδές σε ένα αντικείμενο και όχι στην εξειδίκευση αμέσως από το πρώτο πτυχίο.
Επίσης, αν όλοι γνωρίζουν τις προοπτικές ενός απόφοιτου Ιατρικής, Νομικής, Αρχιτεκτονικής, ελάχιστοι είναι αυτοί που έχουν ιδέα για το τι μπορεί να κάνει κάποιος μετά την αποφοίτηση από τμήματα όπως Στατιστικής και Ασφαλιστικής, Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Γεωγραφίας. Και μία άλλη ακόμη σπαζοκεφαλιά: ποια η διαφορά ανάμεσα στα τμήματα οικονομικών επιστημών, οικονομικής ανάπτυξης, αγροτικής ανάπτυξης;
Από την άλλη, υπάρχουν τμήματα που ο τίτλος τους μπορεί να μπερδέψει τους υποψηφίους, καθώς μπορεί να δημιουργήσει συνειρμούς για κάτι άλλο. «Είναι σημαντικό οι υποψήφιοι να μην επιλέγουν σπουδές από τον τίτλο αλλά να κοιτάζουν το πρόγραμμα σπουδών της σχολής, που είναι ο μόνος έγκυρος τρόπος να αποκτήσουν ακριβή εικόνα» λέει ο κ. Στρατηγάκης.
Τα παραδείγματα πολλά. Ενδεικτικά: στο Τμήμα Τουρκικών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών Αθηνών δεν λειτουργεί το σκέλος των Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών. Τα τμήματα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας δεν εκπαιδεύουν ψυχολόγους, αφού δεν δίνουν άδεια ασκήσεως επαγγέλματος ψυχολόγου.
Οι απόφοιτοι μπορεί να απασχοληθούν ως φιλόλογοι. Το πτυχίο του τμήματος Προσχολικής Αγωγής ΤΕΙ δεν είναι πτυχίο νηπιαγωγού, αλλά βρεφονηπιοκόμου. Πτυχίο νηπιαγωγού δίνουν μόνο τα πανεπιστήμια.
Οι απόφοιτοι των Μηχανικών Επιστήμης Υλικών Ιωαννίνων και Μηχανικών Οικονομίας και Διοίκησης Αιγαίου δεν εγγράφονται στο ΤΕΕ ως μέλη και συνεπώς δεν έχουν τα δικαιώματα του μηχανικού. Και αυτά είναι μόνο ενδεικτικά παραδείγματα.
Συνολικά, υπάρχουν περίπου 500 σχολές και τμήματα εκ των οποίων κάθε υποψήφιος έχει δικαίωμα να επιλέξει έως και 322 τμήματα (αν επιλέξει τον συνδυασμό 2ου και 4ου επ. πεδίου). Πόσω μάλλον που η οικονομική κρίση δημιουργεί νέα δεδομένα, αφού πολλοί υποψήφιοι, προς αποφυγήν του κόστους φοιτητικής μετανάστευσης, θα αμφιταλαντευτούν ανάμεσα σε περιφερειακά τμήματα με αντικείμενο της αρεσκείας τους και σε άλλα με «θολό» αντικείμενο αλλά «εντός έδρας». Mάλιστα, τα διλήμματα μεγαλώνουν καθώς είναι δύσκολη η πρόβλεψη των συνθηκών εργασίας ύστερα από τουλάχιστον τέσσερα χρόνια, όταν δηλαδή θα αρχίσουν να αποφοιτούν οι εισακτέοι, που θα δρασκελίσουν το κατώφλι των AEI τον προσεχή Oκτώβριο.
«Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα των δασκάλων. Οσοι μέχρι πριν από τρία χρόνια επέλεξαν το επάγγελμα προσδοκώντας τον άμεσο διορισμό, τη μονιμότητα και τις καλές συνθήκες εργασίας γνωρίζουν πλέον ότι τελειώνοντας οι συνθήκες στο επάγγελμα θα έχουν αλλάξει. Αν, λοιπόν, το επέλεξαν για τα εργασιακά του «πλεονεκτήματα» θα απογοητευτούν. Αν το επέλεξαν γιατί έχουν το «δασκαλίκι» μέσα τους δεν θα έχουν ιδιαίτερο πρόβλημα» παρατηρεί μιλώντας στην «Καθημερινή» ο εκπαιδευτικός-ερευνητής κ. Στράτος Στρατηγάκης. Από την άλλη, πανεπιστημιακοί και παράγοντες της αγοράς τονίζουν ότι στην επιλογή σχολών βάρος πρέπει να δίνεται αρχικά σε γενικές σπουδές σε ένα αντικείμενο και όχι στην εξειδίκευση αμέσως από το πρώτο πτυχίο.
Επίσης, αν όλοι γνωρίζουν τις προοπτικές ενός απόφοιτου Ιατρικής, Νομικής, Αρχιτεκτονικής, ελάχιστοι είναι αυτοί που έχουν ιδέα για το τι μπορεί να κάνει κάποιος μετά την αποφοίτηση από τμήματα όπως Στατιστικής και Ασφαλιστικής, Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Γεωγραφίας. Και μία άλλη ακόμη σπαζοκεφαλιά: ποια η διαφορά ανάμεσα στα τμήματα οικονομικών επιστημών, οικονομικής ανάπτυξης, αγροτικής ανάπτυξης;
Από την άλλη, υπάρχουν τμήματα που ο τίτλος τους μπορεί να μπερδέψει τους υποψηφίους, καθώς μπορεί να δημιουργήσει συνειρμούς για κάτι άλλο. «Είναι σημαντικό οι υποψήφιοι να μην επιλέγουν σπουδές από τον τίτλο αλλά να κοιτάζουν το πρόγραμμα σπουδών της σχολής, που είναι ο μόνος έγκυρος τρόπος να αποκτήσουν ακριβή εικόνα» λέει ο κ. Στρατηγάκης.
Τα παραδείγματα πολλά. Ενδεικτικά: στο Τμήμα Τουρκικών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών Αθηνών δεν λειτουργεί το σκέλος των Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών. Τα τμήματα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας δεν εκπαιδεύουν ψυχολόγους, αφού δεν δίνουν άδεια ασκήσεως επαγγέλματος ψυχολόγου.
Οι απόφοιτοι μπορεί να απασχοληθούν ως φιλόλογοι. Το πτυχίο του τμήματος Προσχολικής Αγωγής ΤΕΙ δεν είναι πτυχίο νηπιαγωγού, αλλά βρεφονηπιοκόμου. Πτυχίο νηπιαγωγού δίνουν μόνο τα πανεπιστήμια.
Οι απόφοιτοι των Μηχανικών Επιστήμης Υλικών Ιωαννίνων και Μηχανικών Οικονομίας και Διοίκησης Αιγαίου δεν εγγράφονται στο ΤΕΕ ως μέλη και συνεπώς δεν έχουν τα δικαιώματα του μηχανικού. Και αυτά είναι μόνο ενδεικτικά παραδείγματα.